• Thuiswerken? Blijf in beweging!

  • Sinds de COVID-19 pandemie is er een verschuiving ontstaan van werken op kantoor naar werken vanuit huis. Massaal werden bureaustoelen, bureaus en laptopstandaards aangeschaft om een heus kantoor te creëren. Maar ook nu de maatregelen versoepeld zijn lijkt er een grote groep thuis te blijven werken door het gemak wat het met zich meebrengt. Meest genoemde redenen zijn de reistijd vermindering, flexibiliteit rondom het werken en verbetering concentratie (en daarmee productiviteit).

    Wij zien als fysiotherapeuten sinds de opkomst van deze voorkeur voor thuiswerken, ook een toename van bepaalde fysieke klachten. Zo zijn nek-, arm/schouder- en rugklachten veel genoemde klachten in relatie met thuiswerken. Dan rijst uiteraard de vraag: ‘zijn klachten te linken aan de veranderde houding?’. Waar de één misschien een heus kantoor heeft kunnen inrichten, zit de ander aan een kruk bij de keukentafel. Maar is dat het enige? Uit onderzoek is gebleken dat we gemiddeld zo’n 20% minder bewegen wanneer we thuiswerken. Het is dus logisch om ook de link daarmee te leggen bij de fysieke klachten. Dit vraagt om een kritische blik naar de werkplek en het activiteitenniveau gedurende de werkdag. Hieronder onze tips om eens kritisch te kijken naar de thuiswerk-gewoontes.

    Tips voor het inrichten van de werkplek:

    1. Werk indien mogelijk met een los toetsenbord
    2. Werk indien mogelijk met een losse muis
    3. Zet indien mogelijk het beeldscherm op hoogte

    Tips voor meer beweging:

    1. Ga staan of loop rond tijdens een telefonisch gesprek
    2. Loop indien mogelijk naar het toilet op een andere verdieping in huis
    3. Leeswerk? Probeer dit op een andere plek in huis te doen
    4. Ga tijdens de lunchpauze naar buiten om een stuk te lopen en een frisse neus te halen